• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 1

ابزاردقیق چیست؟


ابزار دقیق ها ادوات و تجهیزاتی هستند که بر حسب نوع کمیت مورد نیاز واحد تحت کنترل ، اعم از فشار ، دما ، دبی ، سطح و … با توجه به شرایط و استانداردهای تعین شده ، انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. ابزار دقیق در حقیقت زیر ساخت یک سیستم کنترل و اتوماسیون را تشکیل میدهند و شامل تجهیزاتی نظیر: انواع سنسور، انواع کنترلر، نشاندهنده، ترانسمیتر، رکوردر و... میباشند که این ادوات وظیفه اندازه گیری، انتقال، نمایش، ثبت و کنترل پارامترهای مهم فیزیکی را در پروسه های صنعتی به شکلی دقیق بر دوش دارند.
کاربرد ابزاردقیق در پروسه‌های مختلف بسیار به چشم می‌خورد. شناخت سنسورها، ترانسمیترها، دستگاه‌های اندازه‌گیری و کنترل کننده‌ها و انتخاب مناسب‌ترین تجهیزات در پروسه از وظایف مهندسین ابزاردقیق است. روش‌های اندازه‌گیری دما‌، اندازه‌گیری فشار، اندازه‌گیری فلو، اندازه‌گیری سطح سیالات، هر یک برای شرایط مختلفی کاربرد دارند و بنابراین شناخت و بررسی همه این موارد بسیار مهم است.

مباحث:
1- سیستم کنترل
2- اندازه‌گیرها
3- پردازشگرها
4- محرک‌ها
5- سیگنال‌های ورودی و خروجی ابزار دقیق
6- تجهیزات تشکیل‌دهنده سیستم‌های کنترلی

 

1- سیستم کنترل

سیستم کنترل از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است:

• اندازه‌گیری
• پردازشگرها
• محرک‌ها

این سه مجموعه در کنار یکدیگر مکمل سیستمی به نام سیستم‌های کنترل اتوماتیک هستند که این سیستم کنترل اتوماتیک وظیفه انجام کنترل فرآیندی را در یک مجموعه عملیاتی بر عهده دارد.

1- اندازه‌گیرها

قسمت اندازه‌گیر مقدار واقعی عنصر موردنظر را اندازه‌گیری می‌کند. پارامترهای مختلفی در صنایع برای کنترل اندازه‌گیری می‌شود. مهم‌ترین پارامترهایی که در صنعت برای کنترل اندازه گیری می‌شوند عبارتند از:

اندازه‌گیری فشار (measurement of the pressure)
اندازه‌گیری درجه حرارت (measurement of the temperature)
اندازه‌گیری جریانات سیالات (measurement of the flow)
اندازه‌گیری ارتفاع مایعات (measurement of the level)

علاوه بر پارامترهایی که در بالا ذکر شد عوامل دیگری برای اندازه‌گیری و کنترل وجود دارند و مهم هستند، اما به علت استفاده محدودتر از این پارامترها فقط به بیان نام آنها اکتفا می‌شود، این عوامل عبارت هستند از: اندازه‌گیری سرعت، اندازه‌گیری لرزش، آشکارسازهای دود و شعله، دستگاه‌های آنالایزر و …

2-پردازشگر ها

در ابتدای شروع صنعت کنترل به صورت امروزی نبود و به وسیله عوامل انسانی انجام می‌شد، سپس با با بوجود آمدن ادوات نیوماتیکی (بادی) علم سیستم کنترل اتوماتیک وارد مرحله جدیدی شد.

بعد از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارت‌های الکترونیکی برای کنترل آغاز شد با بوجود آمدن این قطعات کنترلی استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کمتر می‌شد. در ادامه پیشرفت علم، کامپیوترهای صنعتی با نام PLC وارد صنعت شدند بوسیله این PLC ها واحدها به آسانی کنترل می‌شدند و تغییرات نیز به آسانی در واحدها انجام می‌گرفت. امروزه کنترل کننده‌های جدیدتری بنام سیستم کنترل کننده توزیع پذیر (DCS) و کنترل کننده‌های فازی (FCD) وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی بر عهده دارند.

3- محرک‌ها

محرک‌ها ادواتی هستند که سیگنال خروجی را از قسمت کنترل کننده می‌گیرند و متناسب با این سیگنال‌ها عمل می‌کند. از عمده ادوات خروجی می‌توان به شیرهای کنترل و الکتروموتورها اشاره کرد. این ادوات با عملکرد خود باعث کنترل پارامترهای اندازه‌گیری شده در مقدار مطلوب و مورد نظر می‌شوند؛ این ادوات گستره تنوعی زیادی دارند.

اولین قدم برای کنترل یک فرایند، شناخت و درک دینامیک و رفتارهای آن فرآیند است. برای کنترل یک کمیت باید در هر لحظه اطلاعات دقیقی از آن داشته باشیم. پس باید کمیت مورد نظر را همواره اندازه‌گیری کنیم. معمولا دستگاه‌های اندازه‌گیری از سه بخش حسگر یا سنسور (Sensor)، مبدل یا ترانسدیوسر (Transducer)، انتقال‌دهنده یا ترانسمیتر (Transmitter) تشکیل شده‌اند که گاهی این بخش‌ها با هم همراه می‌شوند. یک اندازه‌گیر خوب باید دارای ویژگی‌های متعددی باشد که برخی همراه باشرح کوتاهی در زیر آورده شده است:


حوزه اندازه‌گیری (Range): محدوده‌ای از دامنه تغییرات کمیت مورد اندازه‌گیری است، که اندازه‌گیر قادر به اندازه‌گیری آن است.
صفر اندازه‌گیری (Zero): معمولا نقطه مشخصی را در حوزه اندازه‌گیری به عنوان نقطه صفر در نظر می‌گیرند. در نقطه صفر، لزوما خروجی اندازه‌گیر صفر نیست و ممکن است دارای مقدار باشد.
انحراف صفر (Zero Drift): اندازه خروجی در نقطه صفر ممکن است با گذشت زمان یا دیگر عوامل تغییر کند، این پدیده را پدیده انحراف صفر می‌گوییم.
حساسیت (Sensitivity): حساسیت یک اندازه‌گیر عبارت است از تغییرات خروجی اندازه‌گیر به واحد تغییرات در کمیت مورد اندازه‌گیری.
حد تفکیک (Resolution): حدتفکیک عبارت است از کوچکترین اندازه تغییرات کمیت مورد اندازه‌گیر، اندازه‌گیری شود.
پاسخ‌دهی (Response): در عمل اندازه‌گیرها دارای ثابت زمانی و بعضا تاخیر خالص هستند. ثابت زمانی عنصر اندازه‌گیر باید از کوچکترین ثابت زمانی موجود در حلقه کنترل بسیار کوچکتر باشد.
خطی بودن (Linearity): اگرشیب مشخصه ورودی-خروجی اندازه‌گیر ثابت باشد، یک اندازه‌گیر مطلوب خواهیم داشت. گاهی اوقات بهترین خطی که مشخصه اندازه‌گیر را بیان می‌کند، به عنوان مشخصه اندازه‌گیر در نظر گرفته می‌شود.
پسماند (Hysteresis): هیسترزیس نوعی رفتار غیرخطی در اندازه‌گیرها است که مشخصه اندازه‌گیر در مسیر افزایش ورودی با مشخصه اندازه‌گیر در مسیر کاهش ورودی تفاوت دارد.
دقت (Accuracy): تطابق مقدار اندازه‌گیری شده با مقدار واقعی کمیت مورد اندازه‌گیری است.
تکرارپذیری (Repeatability): تکرارپذیری در اندازه‌گیرها ویژگی مهمی است و به معنی نتیجه یکسان در اندازه‌گیری یک کمیت در شرایط ثابت است.

یک نکته‌ مهم در باره مقایسه تکرارپذیری و دقت این است که یک اندازه‌گیر تکرارپذیر و غیر دقیق را می‌توان به راحتی اصلاح کرد، اما یک اندازه‌گیر غیرتکرارپذیر هر چند هم دقت بیشتری داشته باشد، به دلیل تغییرات رفتار، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

سنسور ابزاری است که در همه دستگاه‌های اندازه‌گیری وجود دارد و وظیفه تبدیل یک کمیت فیزیکی به یک سیگنال الکتریکی را در تجهیزات الکترونیکی و یا تبدیل کمیت فیزیکی به یک سیگنال نیوماتیکی در تجهیزات نیوماتیکی را دارد. انواع دستگاه‌های اندازه‌گیری دارای سنسور یا حس‌کننده‌های متفاوتی هستند که کمیت‌هایی مانند دما، فشار، دبی و غیره را اندازه‌گیری می‌کنند. این سنسورها بر حسب نوع عملکرد، دارای خروجی‌های متفاوتی از قبیل مقاومت، ظرفیت الکتریکی، جابجایی و غیره هستند. سنسورها البته کاربردهائی نظیر آشکارسازی وجود و یا عدم وجود نیز دارند، نظیر سنسور نوری.

هدف سیستم کنترل عبارت است از کنترل خروجی‌ها به روش معین به کمک ورودی‌ها از طریق اجزای سیستم کنترل که می‌تواند شامل اجزای الکتریکی، مکانیکی و شیمیایی به تناسب نوع سیستم کنترل باشد.

بنابراین: اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی موردنظر و وسایل و دستگاه‌های مورد نیاز در ارتباط با تبدیل و انتقال آن‌ها را ابزاردقیق می‌گویند. ابزار دقیق در کنار کنترلرها و شیرها از مهم‌ترین عناصر مدارات کنترل سیستم‌ها هستند. ابزار دقیق شاخه‌ای از علم کنترل است.

این علم از سه بخش زیر تشکیل شده است:

• اندازه‌گیری
• پردازش مقادیر اندازه‌گیری شده بوسیله تجهیزات کنترلی و کنترل پارامترها
• ارسال پاسخ مناسب به تجهیزات کنترل کننده

از تجهیزات مهم اندازه‌گیری در ابزار دقیق، می‌توان به سنسورهای فشار، دما، دبی سنج‌ها ، ارتفاع سنج‌ها، کنترل کننده‌ها، Recorders ،load cells، آنالیزورهای گاز، غلظت سنج‌ها و غیره اشاره کرد.
سیگنال‌های ورودی و خروجی ابزار دقیق

سیگنال‌های جاری در حلقه کنترل، در صورتی که آنالوگ باشند معمولا سیگنال ولتاژ (۵ – ۰ ولت) ویا (۱۰ – ۰ ولت) و سیگنال جریان (۲۰ – ۴ میلی آمپر) هستند و برای سیستم‌های کنترل دیجیتالی و یا با حضور کنترلر دو وضعیتی و موارد دیگر، نوع سیگنال‌ها و حداقل و حداکثر مقداری آن‌ها فرق خواهد کرد.

• صحت (Accuracy): حد خطایی که یک دستگاه می‌تواند داشته باشد ، مبنای تعریف صحت آن است و معمولا به صورت درصدی از گستره کامل دستگاه تعریف می شود.
• تولرانس (Tolerance): حداکثر خطایی است که در محدوده آن مقدار اندازه‌گیری شده قابل قبول باشد.
• گستره (Range Of Span): گستره یک دستگاه اندازه‌گیری، فاصله بین مقادیر ماکزیمم و مینیمم متغیر است که یک دستگاه می تواند اندازه‌گیری کند.

تجهیزات تشکیل‌دهنده سیستم‌های کنترلی

• سنسور (Sensor)
• ترانسدیوسر (Transducer)
• ترانسمیتر (Transmitter)
• کنترلر (Controller)
• عنصر نهایی (Final Element)
• رکوردر (Recorder)

مطالب خواندنی

  • Default
  • Title
  • Date
  • Random

درباره شرکت

شرکت مهندسی آساشید پس از سالها تجربه اندوزی در صنایع مختلف از جمله نیروگاههای برق آبی، پالایشگاهای نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و تصفیه خانه های آب و فاضلاب و صنایع دیگر توسط تعدادی از مهندسین متخصص و مجرب در سال 1383 تاسیس گردید.

در طی سالهایی که از زمان تاسیس شرکت گذشته است همواره فراز و نشیبهای فراوانی را پیش رو داشته ایم و قسمت اعظم این سالها در تحریمهای ناجوانمردانه علیه کشورمان طی شده است.

با وجود تمامی موانع و سختیهایی که در این برهه بر شرکتهای خصوصی از جمله خود ما روا داشته شده است، هیچگاه از هدف اصلی مان که ارائه خدمات مهندسیِ شایسته نام ایران و ایرانی است صرفنظر نکرده و نخواهیم کرد.

از هیچ رانتی برخوردار نبوده ایم و وامدار و وابسته به هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی نیستیم.

تنها به پروردگاه متعال اتکال جُسته ایم و همواره رضایت او را مد نظر داشته ایم و معتقدیم که رضایت خلق، رضایت پروردگاه است.

Top

تماس با ما

آدرس : تهران - خیابان سهروردی شمالی - خیابان دکتر قندی غربی - پلاک 26 - طبقه 3- واحد6                                                                                                                       

تلفن:    88756919-021

                021-88507612

                021-88501675    

فکس:  88768948-021